Ho Chi Minh City (Vietnam)

12 - 15 augustus 2008

Dinsdag 12 & woensdag 13 augustus

Dinsdag 12 augustus bestond vooral uit wachten in de luchthaven. Tegen de late namiddag aangekomen in Ho Chi Minh City (HCMC), het vroegere Saigon en dit in de gietende regen.

Al meteen werd duidelijk dat dit anders was dan Thailand, of althans dat ik dit veel slechter kende en mij dus ook liet doen. De prijzen van de taxi's waren er om toeristen 'in het zak te zetten'.

Uiteindelijk aangekomen in het crystal hotel. Een heel vriendelijke ontvangst en zeer verzorgde kamers. Alles deed wel onmiddellijk zeer Chinees aan, een gevoel dat de hele reis door Vietnam zou blijven. De Chinezen zijn dan ook bijna 10 eeuwen de baas geweest in Vietnam ...

bovenstaande fototjes komen van hun website

De volgende ochtend eerst te voet vertrokken, maar de afstanden tussen de verschillende dingen die ik wou zien bleken te groot. Dan maar per fietstaxi. De aanvankelijke prijs was zeer redelijk, maar 's avonds ontstond er toch nog discussie. Ik nam mij voor mij niet meer te laten doen, maar het gebruiken van dollars en Vietnamese Dong door elkaar en de getallen die genoemd worden zonder eenheid zuden nog voor discussie zorgen.

Ik heb wel zeer veel kunnen zien die dag. We zijn begonnen aan het hoofdpostkantoor en de kathedraal.

buitenkant en binnenkant van het hoofdpostkantoor

Van daaruit naar de eerste Vietnamese tempel met pagode.

Na een fietstoch door de stad naar het 'Fine Arts Museum'. Zelfs moderne Vietnamese kunst is in veel gevallen nog propaganda, maar er zaten ook wel echte pareltjes tussen.

Twee foto's van de grootste hindoetempel van HCMC genomen vanuit de fiest. (let vooral op de elektriciteitsdraden en vraag u samen met mij af hoe het kan dat dit nog werkt)

We kwamen ook langs een mooi park met beelden, waar ik de volgende dag nog in zou gaan wandelen.

Het Amerikaans consulaat op weg naat het historisch museum. Veel bescheidener dan tijdens de oorlog, maar nog altijd publiekstrekker.

Het historisch museum was de moeite en in een van de souvenierwinkels zat een vrouw die meer dan twintig jaar geleden in Duitsland gestudeerd had. Dat is niet zo onlogisch, veel Vietnamezen konden in Oost-Europa studeren. Ze verstond nog wel Duits, maar onze conversatie verliep toch voornamelijk in het Engels.

Na het museum zijn we nog naar de pagode van de Jade Keizer geweest. Mijn foto's van binnenin trekken op niets omdat jer er geen flits mocht gebruiken en het er donker was. De foto's hieronder heb ik van het internet geplukt.

voor de volledigheid ook enkele van mijn foto's (al is't maar om te bewijzen dat ik er geweest ben)

Hierna terug naar het hotel om op te frissen en eventjes te rusten.

's Avonds ben ik opnieuw de stad in gegaan om de wandeling uit de National Geographic van Vietnam te maken (of althans een deel ervan). Vanuit het hotel kon ik eerst door een groot park lopen en zo terug naar kathedraal en postkantoor, beginpunt van de wandeling.

Alvorens het donker werd, ben ik nog tot aan het Rex hotel gegaan (belangrijk tijdens de oorlog) en hetdaarnaast gelegen gebouw van het Volkscomité (het stadhuis zoals wij zouden zeggen). Lekker gegeten vlak bij het theater. Normaal ook een mooi gebouw om te fotograferen, maar het stond helemaal in de steigers. En na het eten was het zo donker dat ik maar naar terug naar het hotel gegaan ben om te slapen.

Donderdag 14 & vrijdag 15 augustus

Donderdag wou ik op eigen houtje dingen doen. Ik ging mij niet meer laten doen door fietstaxi's en anderen die denken dat toeristen er enkel zijn om geld achter te laten.

Mijn eerste halte was het Herenigingspaleis. Dus weer door dat park met beelden en dan op zoek naar de ingang.

links de tank die in 1975 de poort ramde, maar niet de echte want die staat in Hanoi en de voorgevel van het vroegere Presidentiële paleis van Zuid-Vietnam

de helicopter en de cirkels van de bommen die hij dropte, maar de echte helikopter staat in Hanoi, rechts de kelders. Indrukwekkend ondergronds complex met commandokamers voor het leger van Zuid-Vietnam.

Vn daaruit naar Cho Lon, vroeger een afzonderlijk dorp maar nu volledigopgeslokt door HCMC. Bezoek daar aan de Giac Lam pagode.

Giac Lam, op zich een heel mooie pagode en een rustpunt in de stad. Let op de foto rechts onder in het hoekje op het beeld van Manneke Pis, die vind je overal in de wereld terug.

Daarna door Cho Lon gaan wandelen, want hier vind je hele straten met winkels met geneeskrachtige poeders en planten, in zakken, bakken, grote stapels midden op straat. Op een kruispunt bij het bekijken van de kaart probeerde een motorrijder mijn fototoestel af te pakken. Niet gelukt, maar we eventjes verschieten. Gelukkig is dat de rest vand e reis niet meer voorgekomen.

Nog eventjes een tussenstop gemaakt aan de Qua Am tempel.

Na de wandeling door Cho Lon een taxi teruggenomen naar het hotel om te gaan opfrissen. 's Avonds wou ik de Ben Thanh markt nog gaan bezoeken, waar ik wel al enkele keren voorbij gereden was.

Op de markt alleen maar hemden gekocht en Tram tegengekomen. Zij werkte in één van de winkels daar en we hebben een hele tijd aan het babbelen geweest. Ondertussen was het weer weer helemaal omgeslagen, net zoals de eerste avond in HCMC en viel de regen met bakken uit de lucht. Van haar baas mocht ze met een paraplu meegaan naar mijn hotel, waar bovenstaande foto gemaakt is. De hoteleigenaars waren echt heel lieve mensen, ze hebben verschillende keren gevraagd of alles in orde was. En toen Tram haar paraplu op de terugweg vergeten as, mocht ze deze pas komen afhalen na een telefoontje van de receptie.

Vrijdag was het dan de dag om 's ochtends al naar de luchthaven te gaan voor een binnenlandse vlucht naar Da Nang.